Jak sprawić, by nauka matematyki była interesująca i fascynująca?

Nie tylko dzieci, ale wielu dorosłych uważa matematykę za nudną i monotonną naukę. Co więcej, nawet rodzice czasami nie lubią jej tak bardzo, że wybaczają dziecku brak zainteresowania i słabe wyniki w tym przedmiocie. Tymczasem matematyka jest dziedziną wiedzy, w której można znaleźć wiele cudownych sprzeczności, interesujących wzorców i genialnych wniosków logicznych.

Warto dołączyć dziecko do matematyki choćby dlatego, że złożona na pierwszy rzut oka dyscyplina może błyszczeć nowymi kolorami i stać się czymś dostępnym i inspirującym. Jest to możliwe, gdy spojrzysz na królową nauk z innej perspektywy: składa się ona nie tylko z działań liczbowych, ale także z wielu teorii, fascynujących problemów z niestandardowymi rozwiązaniami.

Pierwszym krokiem do przezwyciężenia konfliktu między uczniami a matematyką jest zmiana formatu nauczania. Nadszedł czas, aby wyjaśnić dzieciom, że matematyka nie jest nudną i suchą teorią, ale raczej zabawną rozrywką z korzyścią dla mózgu. Wszystkie trudności związane ze zmianą formatu nauczania spoczną na barkach nauczyciela, ponieważ to on musi pokazać swoje zdolności twórcze i intelektualne, aby zainteresować ucznia. Ważne jest, aby lekcje były wyjątkowe i niepodobne do niczego innego.

Korepetycje matematyka – interesujące lekcje i szybkie poprawienie wiedzy

Korepetycje matematyka – interesujące lekcje i szybkie poprawienie wiedzy

Przede wszystkim należy wyjaśnić dziecku praktyczne znaczenie matematyki. Oczywiście nie wszystkie definicje matematyczne i prawa będą potrzebne w życiu każdemu bez wyjątku, ale podstawy musi wiedzieć każdy. Ponadto obecnie większość prestiżowych i wysoko płatnych zawodów wymaga wiedzy matematycznej. Nawet korzystny wpływ na mózg podczas rozwiązywania interesujących i niestandardowych problemów powinien zadowolić i uspokoić wielu.

Różnica między edukacją uzupełniającą a szkolną polega na zainteresowaniu. Niestety, nauczyciele matematyki w szkole są dość często niemotywowani i traktują lekcje jak karę. Stąd problemy w zainteresowaniu dzieci przedmiotem szkolnym. Wiele dzieci nie lubi matematyki i odczuwa do niej niechęć. Tą postawę łatwo wyjaśnić: wszystko, co jest niezrozumiałe, jest trudne, a ponieważ jest trudne, oznacza nieciekawe!

Dziecko ma uczyć się matematyki ma przykładach, które są mu znajome. Kiedy dziecko rozumie, o co chodzi, gdy sytuacja jest mu bliska, kiedy może dotknąć przedmiotu i zrobić z nim jakąś akcję, łatwiej jest mu rozwiązać problem! Przede wszystkim należy pamiętać, że w wieku, w którym zwykle dziecko idzie do szkoły, ono jest nadal w tak zwanym etapie rozwoju formalno-operacyjnego. Oznacza to, że nie może zrozumieć pojęć abstrakcyjnych, więc za każdym wyjaśnieniem powinien znajdować się prawdziwy przykład, który może zainteresować dziecko. Ciągle ćwicz z maluchem poza domem. Na przykład w sklepie poproś go wziąć określoną liczbę jabłek, lub próbujcie razem rozwiązywać przykłady matematyczne, kiedy spacerujecie. Niech to będą rzeczy zwykłe i jasne.

Bardzo ważne jest również, aby dziecko mogło korzystać z tej techniki w szkole, aby dostosować wszystkie zadania do bliskich mu sytuacji życiowych. Aby to zrobić, musisz rozwinąć myślenie abstrakcyjne. Jedną z najbardziej przydatnych czynności dla jego rozwoju jest rysowanie. Rysowanie jest konieczne nie tylko po to, aby dziecko opanowało umiejętności w tej dziedzinie. Poprzez rysowanie rozwijamy zdolność do reprezentowania w umyśle różnych sytuacji.

Matematyka jest interesująca, gdy jest w niej kreatywność, a reguły są jasne i łatwe w użyciu. Jednak szybkość wchłaniania materiału u wszystkich dzieci jest indywidualna, dlatego ważne jest, aby poświęcić wystarczająco dużo czasu na każdy temat, aby jakościowo go zrozumieć i przepracować. Najlepszym sposobem jest znalezienie matematyki w prawdziwym życiu.

Nauki ścisłe otaczają nas wszędzie, a jeśli pokażesz to dziecku, nigdy nie będzie miał pytania, gdzie by mu się przydały algebra i geometria. Im starsza jest osoba, tym bardziej interesująca staje się matematyka wokół niej. Licealistce można powierzyć prowadzenie budżetu rodzinnego lub planowanie finansów na wakacje. Wszystko to stanie się codziennym treningiem myślenia matematycznego. Zwykle nauczyciele w szkole podchodzą do matematyki konserwatywnie: dzieci otrzymują dużą ilość pracy domowej, wkuwają formuły i twierdzenia.

Dla niektórych uczniów taka matematyka wydaje się zbyt trudna do zrozumienia, abstrakcyjna, niezwiązana z prawdziwym życiem. Możesz zainteresować dziecko tematem, pokazując, jak jest ono używane w życiu codziennym. Na przykład poproś dziecko, aby policzyło kwotę zakupów przed dokonaniem płatności.

Fascynujące korepetycje z matematyki za pomocą gry!

Fascynujące korepetycje z matematyki za pomocą gry!

Nawet jeśli dziecku się nie podoba matematyka szkolna, to nie ma znaczenia! Pokaż uczniowi inną matematykę, w której będzie zainteresowany, gdzie osiągnie sukces i zobaczy znaczenie w rozwiązywaniu problemów. Najprostszym sposobem jest zapisanie dziecka do korepetytora. Kiedy dziecko angażuje się w profesjonalnego nauczyciela, rodzice nie muszą się martwić o wybór przydatnych materiałów, gier edukacyjnych i rozmów na tematy matematyczne. Wszystko to będzie częścią środowiska edukacyjnego, które tworzy i wspiera nauczyciel. Najważniejsze jest, aby upewnić się, że dziecko lubi zajęcia, że tam rozwija myślenie i nabywa umiejętności rozwiązywania problemów matematycznych.

Korepetytor najpierw zastanowi się nad tematem przyszłej lekcji i weźmie ją za podstawę, a następnie wybierz format podawania materiału i grę, która zaimponuje dzieciom w różnych kategoriach wiekowych. Aby nie zamienić lekcji w ciągłą zabawę, nauczyciel powinien określić w swoim harmonogramie, w które dni systematycznie będzie oferował uczniu gry. Ważne jest, aby wziąć pod uwagę liczbę godzin przeznaczonych na matematykę tygodniowo. Na przykład, jeśli nauczyciel ma lekcję w tej dyscyplinie trzy razy w tygodniu, należy przeprowadzać gry edukacyjne raz w tygodniu. Nauczanie małych dzieci prostych technik matematycznych nie jest łatwym zadaniem, dlatego zapoznanie małych dzieci z matematyką powinno odbywać się w fascynującej i kolorowej atmosferze, która może zainteresować każde, nawet najbardziej niespokojne dziecko.

Rozwiązując problemy w grach arytmetycznych, dziecko otrzymuje dodatkową motywację do znalezienia właściwej odpowiedzi. Dziecko stara się zdobyć nagrodę, wygrywając grę, a w rozgrywce nowe informacje są doskonale zapamiętywane. To taka dyskretna, rozrywkowa forma, a nie przymusowa nauka, pomaga rodzicom zapalić, a co najważniejsze, wspierać zainteresowanie przedszkolaka nowym przydatnym materiałem. Przede wszystkim należy zwrócić uwagę dziecka na to, że wszystko wokół nas można policzyć i wprowadzić rachunek do swojego codziennego życia. Policz schody, po których wspinasz się z dzieckiem, samochody przed domem, łyżki na stole przed obiadem. Stopniowo dziecko zapamięta regularnie wypowiadaną sekwencję liczb i powoli zacznie korelować ją z widzianą ilością.

Ważną zaletą uczenia się dzieci za pomocą gier matematycznych jest widoczność badanego materiału, który rozwija abstrakcyjne myślenie. Gry o liczbach i liczbach z jasnym, atrakcyjnym wzorem, oparte na zrozumiałych przykładach życia, pomogą dziecku nauczyć się analizować, porównywać przedmioty, porównywać ich cechy i zapamiętywać działania arytmetyczne. Prowadź zajęcia w formie gry, aby utrzymać stałe zainteresowanie dziecka. Możesz po prostu posadzić przedszkolaka za książkę i opowiedzieć o składzie liczb w granicach 10, a możesz wziąć jego ulubione zabawki i pokazać, jak powstaje liczba 10. To jest zupełnie inne podejście, i dziecku o wiele więcej będzie imponować właśnie ta druga forma.

Jak korepetytor z matematyki pomoże dziecku ją polubić?

  • Będzie wyjaśniał wszystkie przykłady na przedmiotach lub porównywał do sytuacji rzeczywistych, by dziecko mogło znaleźć związek między światem matematyki a rzeczywistością;
  • Pomoże znaleźć uczniowi motywację do nauki, pokaże, jak matematyka może się przydać;
  • Znajdzie język wspólny z dzieckiem i będzie grał z nim w gry, by poprzez rozrywkę dać mu nową wiedzę;
  • Da cenne porady rodzicom, gdzie dziecko ma luki w wiedzy i jak pomóc dziecku w ich wyeliminowaniu (np. poprzez gry).

Zainteresuj dziecko nauką matematyki przez zabawę!

Zainteresuj dziecko nauką matematyki przez zabawę!

Twoim zadaniem jest pomóc dziecku pokochać matematykę, a nie doprowadzić go do łez i niechęci do nauki. Matematyka rzeczywiście jest dyscypliną złożoną, i nie wszyscy mogą ją zrozumieć od razu. Jeśli każda próba opanowanie tego niełatwego przedmiotu będzie się kończyła oskarżeniami o niepokój, wyrzutami i kłótniami, dziecko bardzo szybko zacznie po prostu się bać matematyki. Strach jest złym pomocnikiem w nauce. Co więcej, istnieje nawet specjalny termin - "lęk matematyczny".

W obliczu trudności w szkole ludzie w ogóle zaczynają zaprzeczać swojej zdolności obliczeniowej, dlatego nie karć dziecka za błędy. Natomiast zdecydowanie warto zachęcać do sukcesów, nawet tych najmniejszych. Dzisiaj często mówi się, jak ważne jest, aby móc myśleć krytycznie. I trudno nazwać inną naukę, której opanowanie już na poziomie podstawowym pomagałoby w tym że stopniu rozwinąć umiejętność krytycznego myślenia.

Umiejętność uzyskiwania informacji z warunków zadania. Każda osoba musi umieć przeanalizować i podzielić proces decyzyjny na kroki, wybrać jedno z możliwych rozwiązań. Nawet jeżeli Twojemu dziecku powiedziano w szkole, że nie ma zdolności matematycznych, nie jest to prawda, i każda osoba jest w stanie zrozumieć i polubić tę naukę. Dzisiaj, kiedy praktycznie każda minuta życia osoby wiąże się z uzyskaniem informacji, te proste umiejętności są po prostu niezbędne. Ucz się matematyki z radością!

 

Do zobaczenia

Ruslan Garanin korepetytor matematyki na https://buki.org.pl/

Komentarze

  1. Świetny artykuł. Wiele przydatnych informacji. Polecam do przeczytania.

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo ciekawe, a szkoda, że ​​w młodości nie było takich informacji, teraz jeśli dziecko chce zrozumieć temat, to jest dużo fajnych wskazówek, a ta informacja ma poszerzyć wiedzę!

    OdpowiedzUsuń
  3. Artykuł jest warty uwagi!Polecam do przeczytania nauczycielom klasów młodszych.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz